קנדה: עשרות התאבדויות מתרופה לגמילה מעישון

משרד הבריאות הקנדי מדווח על יותר מ-350 ניסיונות התאבדות כתוצאה משימוש בתרופת “צ’מפיקס” לגמילה מעישון, אשר משווקת גם בארץ.

הטענה העיקרית כנגד קנאביס רפואי היא שהוא עדיין לא נחקר מספיק, ועשויות להיות לו תופעות לוואי לא ידועות. לעומת זאת, תרופות פופולאריות רבות שמגיעות עם תופעות לוואי קשות, ולפעמים קטלניות, דווקא כן מקבלות את אישור משרד הבריאות לשימוש נרחב. תיארתי בכתבה קודמת את המירוץ נגד הזמן של חברות התרופות להוציא תרופה לשוק לפני שהפטנט עליה פג – מירוץ שגורם להן לעיתים קרובות לעשות קיצורי דרך בתהליך בדיקת בטיחות השימוש בתרופה, תהליך שכשנעשה כראוי עשוי להימשך שנים. הסברתי איך הקונפליקט הזה, בין הצורך לוודא שהתרופה בטוחה לשימוש לבין הרצון להוציא אותה לשוק כמה שיותר מוקדם לפני שהפטנט עליה ייגמר וחברות אחרות יוכלו לייצר חיקויים שלה, כבר גרם למקרי מוות בעבר – וזה בדיוק מה שקורה עכשיו בקנדה.

ראו גם: 7 תרופות שנמכרו למיליונים לפני שהוצאו מהחוק בגלל תופעות לוואי מסוכנות

הפעם התרופה המדוברת היא תרופה חדשה יחסית לגמילה מעישון שנקראת “צ’מפיקס” ומשווקת על ידי ענקית התרופות Pfizer. התרופה אושרה לראשונה לשימוש ב-2007, וכבר ב-2009 יצאו מחקרים שגרמו ל-FDA להכריח את היצרנית לשים אזהרת “Black Box” על התרופה – האזהרה החמורה ביותר של ה-FDA, שמעידה כי מחקרים הראו שהתרופה הנ”ל עשויה לגרום לתופעות לוואי קטלניות, בדרך כלל בהקשר של התנהגות אובדנית ופגיעה עצמית. נראה שלגבי תרופת ה”צ’מפיקס”, שאגב משווקת גם בארץ כתרופת פלא להפסקת עישון ונכללת בסל התרופות, האזהרה של ה-FDA צדקה לחלוטין: משרד הבריאות הקנדי טוען כעת כי התרופה אחראית ל-44 מקרי מוות, מתוכם 30 התאבדויות, ועוד 350 ניסיונות התאבדות, ודורש לבחון הסרתה מהשוק.

"צ'מפיקס" משווקת כתרופת פלא להפסקת עישון גם בישראל. להגנתו של האתר שבתמונה ייאמר כי הוא כן ציין
“צ’מפיקס” משווקת כתרופת פלא להפסקת עישון גם בישראל. להגנתו של האתר שממנו צולמה תמונת המסך ייאמר כי הוא כן ציין דיכאון ומחשבות אובדניות תחת תופעות הלוואי של התרופה – כפי שהחוק מחייב.

בנוסף, לפי משרד הבריאות הקנדי, “צ’מפיקס” קושרה גם ליותר מ1,300 תקריות של התפרצויות אלימות, ומחשבות על פגיעה עצמית או פגיעה בזולת. אך בהודעה הרשמית באתר האינטרנט שלו, משרד הבריאות הקנדי מוסיף כי “ישנה בעיה לאסוף נתונים מדויקים מכל המדינה לגבי השכיחות של תופעות הלוואי האלו. מומחים מעריכים כי במציאות, התקריות האובדניות שאנו מודעים אליהן מהוות בקושי 1% מסך כל התקריות שנגרמו כתוצאה מהתרופה. מאגר המידע של משרד הבריאות בנושא מכיל רק מידע שנשלח בהתנדבות ע”י רופאים, ומעטים הרופאים שטורחים לשלוח אלינו נתונים כאלו לגבי החולים שלהם, לכן סביר כי התמונה המלאה מדאיגה אפילו יותר ממה שנדמה כרגע”.

יש לציין כי תרופות פופולאריות רבות מגיעות גם הן עם אזהרת Black Box של ה-FDA בנוגע לאובדנות. לצערי, אני בעצמי לוקח כבר כמה שנים כמה תרופות שמגיעות עם אזהרה כזו (קלונקס, ריטלין, לוסטראל). אך כאשר אדם שלוקח תרופה חדשה נגד דיכאון מתאבד – חברת התרופות יכולה להשתמש בטיעון ה”ביצה והתרנגולת” – אין לדעת האם התרופה שיחקה תפקיד בהתאבדות, שכן האדם כבר היה מדוכא לפני שלקח את התרופה ויכול להיות שהיה מתאבד גם בלי לקחת אותה. לעומת זאת, במקרה של “צ’מפיקס” – המשתמשים בתרופה נוטלים אותה כדי להיגמל מעישון ולא כדי לטפל בבעיה נפשית, רובם אינם סובלים ממחלות נפש לפני תחילת הטיפול בתרופה, ולכן כאן ניתן להסיק בדרגת ביטחון הרבה יותר גבוהה כי “צ’מפיקס” היא האחראית להתאבדות. “אנחנו רואים המון מקרי מוות, התאבדויות, ניסיונות התאבדות ומחשבות אובדניות בקרב אוכלוסיה שאין לה בעצם שום גורם משותף אחר (למעט התרופה) שמעלה את הסיכון להתאבדות”, אמרה פרופסור ברברה מינצס, מומחית לפרמאקולוגיה באוניברסיטת B.C בקנדה.

מתוך תופעות הלוואי של "קלונקס" (טבע). אזהרות על סיכון מוגבר להתאבדות הפכו לדבר שכיח ברשימת תופעות הלוואי של תרופות פסיכיאטריות.
מתוך תופעות הלוואי של “קלונקס” (טבע). אזהרות על סיכון מוגבר להתאבדות הפכו לדבר שכיח ברשימת תופעות הלוואי של תרופות פסיכיאטריות.

התפוצצות הפרשה בקנדה יצרה סערה עולמית, ומדינות נוספות שבהן התרופה משווקת הודיעו כי יבחנו מחדש את הבטיחות שלה. באוסטרליה נערכה בדיקה שמצאה כי “Champix” קושרה ל286 ניסיונות התאבדות באוסטרליה ב-2014. בקנדה ה”פאדיחה” היא כפולה – במסגרת הקמפיין החדש להפסקת עישון, מדינת B.C סבסדה את תרופת “צ’מפיקס” במיליונים – כדי שמעשנים שמעוניינים להיגמל יוכלו לקנות אותה במחיר זול במיוחד. אך נראה כי היחידה שדווקא לא מתרגשת מהפרשה היא היצרנית של התרופה, חברת Pfizer. זאת ממש לא הפעם הראשונה שענקית התרופות וסוללת עורכי הדין שלה נדרשים להתמודד בבית המשפט מול טענות על תופעות לוואי קטלניות, וזאת כנראה גם ממש לא הפעם האחרונה. רק בכמה שנים האחרונות החברה שילמה למעלה מ300 מיליון דולר כדי להתפשר מחוץ לבית המשפט עם 2,500 מטופלים בארה”ב. למעשה, Pfizer נמצאת כבר עכשיו בעיצומו של קרב משפטי שהתחיל באוגוסט 2014, מול תביעה ייצוגית של אלפי חולים שהשתמשו בתרופה נוגדת הכולסטרול שלה, “Lipitor”, וטוענים כי בעקבות השימוש בתרופה לקו בסוכרת סוג 2.

גם נגד התרופה שמככבת בפרשה הנוכחית, “Champix”, כבר יש תביעות ייצוגיות שמתנהלות בכמה מדינות, בין היתר קנדה, ארה”ב, וצרפת, שכבר הסירה את התרופה מסל התרופות עוד ב-2009, כבר כשהמחקרים הראשונים על הסכנות הופיעו. אך למרות הראיות שהולכות ומצטברות, Pfizer שומרת על הכחשה מלאה – בדיוק כפי שעשתה בכל פעם שבה התרופות שלה הואשמו במקרי מוות. בתגובה לכתבה ב-Vancouver Sun, נציג החברה מסר כי הדיווחים על תופעות לוואי שקיבל משרד הבריאות הקנדי אינם מוכיחים שתופעות הלוואי נגרמו בהכרח על ידי התרופה משום שהם אינם מכילים את ההיסטוריה המלאה של המטופל. בנוסף, הוא טען כי גמילה מעישון בפני עצמה עשויה להוביל לדיכאון או התפרצות של מחלות נפש רדומות גם ללא נטילת תרופות להפסקת עישון.

פטרישה קלאוו, משתתפת בתביעה הייצוגית כנגד Pfizer בקנדה, עם תמונה של בתה היידי שהתאבדה לאחר נטילת "צ'מפיקס".
פטרישה קלאוו, משתתפת בתביעה הייצוגית כנגד Pfizer בקנדה, עם תמונה של בתה היידי שהתאבדה לאחר נטילת “צ’מפיקס”.

לסיכום – סביר להניח כי גם התביעה הזאת, כמו רוב התביעות נגד Pfizer ונגד חברות ענק בכללי, תיגמר בפשרה כספית מחוץ לבית המשפט. את סוללת עורכי הדין של Pfizer כמעט בלתי אפשרי להביס בבית המשפט, וההסבר האלטרנטיבי שמספקת החברה (הגמילה מעישון בעצמה גרמה להתאבדויות – לא התרופה), למרות שהוא חלש למדי – הינו מספיק כדי לייצר ספק סביר, וזה כל מה שחברת התרופות צריכה. סביר להניח כי גם בשנה הבאה כל אחד ואחד מכם יוכל לגשת לרופא המשפחה שלו ולבקש מרשם ל-“צ’מפיקס”, למרות תופעות הלוואי – ועל קנאביס רפואי אתם יכולים להמשיך לחלום.

ראו עוד:
7 תרופות שנמכרו למיליונים לפני שהוצאו מהחוק בגלל תופעות לוואי מסוכנות
מחקר ישראלי: יותר קנאביס – פחות תרופות
מחקר: 25% פחות מתים מתרופות – במדינות עם קנאביס רפואי
רוב שניידר: “רובין וויליאמס התאבד בגלל תרופות לפרקינסון”

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר